Feliz Navidad & a happy New Year!

2 januari 2018 - Sydney, Australië

Waar zijn we gebleven? Oja! In San Pedro de Atacama, in het noorden van Chili. Vanuit daar twee bussen genomen en uiteindelijk in Iquique beland. Ik had een heel goedkoop hostel geboekt en dat heb ik geweten... 3 nachten overleven in het meest verschrikkelijke hostel wat ik tot zover heb gehad maar er is 1 groot voordeel; het volgende hostel is automatisch beter! En dat was het zeker! Ik was onderweg naar Santiago en deze keer gekozen voor het vliegtuig. Het was óf 32 uur bussen óf 2 uur vliegen. Jullie snappen, het was een lastige keuze ;) het was wikken en wegen.

Ik was weer in de grote stad! Na een paar weken in Chili te zijn, durfde ik deze stad wel aan, en wat bleek? Een erg leuke stad! Ik had gepland om 3 nachten in dit hostel te blijven, maar het zijn er 7 geworden :)

In Santiago ben ik onder andere naar de kapper geweest. Durfde niet meer naar mezelf te kijken in de spiegel. ;) Mijn Spaans is redelijk geworden maar ik was toch lichtelijk nerveus hoe ik deze kapsalon zou gaan verlaten... uiteindelijk is het helemaal goed gekomen! En zonder permanent, kale kop, hanenkam of paarse kleur naar buiten gegaan.

En toen was het tijd om naar Paaseiland te gaan! Omdat mijn vlucht heel vroeg in de ochtend was, en ik inmiddels weet hoe de taxi's werken in Chili (...), had ik mezelf een kerstcadeau gegeven! Een nacht geboekt in een hotel bíj het vliegveld! Een kingsize bed voor mij én een kingsize bed voor mijn backpack! Heerlijke nacht gehad en 'we' waren er klaar voor. Op naar Paaseiland om daar kerst te vieren!

Paaseiland ligt nog op 6 uur vliegen vanuit Santiago, in het midden van de Grote Oceaan. Eenmaal per dag gaat er een vlucht heen en terug. Het hele dorp rukt uit om de nieuwe lading toeristen te verwelkomen op hun eiland. Inclusief bloemenkrans én bordje met mijn naam erop! Wat een luxe! Ik werd opgepikt hier! En dan besef je; ik ben gewoon op Paaseiland! Pááááseiland! Hoe bijzonder! Nu echt heel ver van Nederland! Je kent de foto's van de beelden maar nu was ik er, in levende lijve!

Samen met een Fransman en Zwitser heb ik quads en scooters gehuurd om het eiland te verkennen. Wat een gave plek! Moai beelden overal en prachtige stranden. Zonsopgang aan de ene kant van het eiland en 's avonds zorgen dat je aan de andere kant bent om de zonsondergang te zien. Op internet had ik gelezen dat het eten schaars was hier. De kroppen sla, pakken melk en de bananen moeten immers ook 6 uur vliegen om hier te komen. Dus ik had me goed voorbereid en flink ingeslagen en ging ervan uit dat ook mijn eten tijdens kerst zou bestaan uit kant-en-klare noodles of pasta met wat rode saus. (Net zoals de laatste maanden... :) Maar niks was minder waar; er werd een kerstdiner georganiseerd aan het strand bij zonsondergang voor iedereen die wilde! En daar zat ze; aan een kerstdiner! Op Paaseiland! Pááááseiland!! Heerlijk om kerst in een korte broek, slippers en factor 30 te vieren!

Je zou zeggen, je bent nu al in de richting van Australië, je volgende bestemming. Toch moest ik eerst 6 uur terug vliegen naar Santiago en vanuit daar óver Paaseiland heen vliegen om in Australië aan te komen. Dit was het einde van Zuid-Amerika!.. Wat een fantastisch continent, er staat nog veel op mijn bucketlist, maar terugkomen naar America del Sur doe ik zeker!

Best bijzonder om kerst aan de ene kant van de wereldkaart te vieren en Oud & Nieuw aan de andere kant! Ik was inmiddels in Sydney!  Op 28 december het vliegtuig ingestapt vanuit Santiago en de 30e in Australië aangekomen. 29 december heb ik overgeslagen...

Bij aankomst een taxi gepakt, meneer de taxi was zo aardig om mijn backpack in de auto te leggen zodat ik vast kon zitten. Ik wist echt wel, echt, dat ze links rijden hier... ik wist het echt.. toch zat ik opeens achter het stuur! Oeps verkeerde kant ingestapt! Dat wordt nog iets; over een paar weken een eigen auto in Nieuw-Zeeland!... wish me luck!

In het begin had ik iets verteld over het vreselijke hostel in Iquique.. maar toen waren we nog niet in dit hostel geweest... okay, ik probeer even een voorstelling voor jullie te maken. Neem in gedachte 100  backpackers (met name Engelse jongeren van 18/22 jaar...) en dat verspreid over 10 kamers. Voor pak 'm beet 50 meiden zijn er twee wc's.... (geen typefout! 2!!) en drie douches... Het lijkt de bakker hier wel! Bonnetje trekken om te plassen... Het was overboekt tijdens de dagen rond Oud en Nieuw en alle andere ruimtes waren nu ook in ingezet als extra slaapplaats. (Dus tel er nog even 10 meiden extra bij die moeten plassen). Gelukkig zijn er public toilets bij het strand! En het strand (Bondi Beach) is, thank the Lord, vlakbij!  Sta je 's morgens je brood te smeren in de keuken tussen snurkende mannen want tja, ook daar sliepen mensen.. Veel backpackers 'wonen' voor langere tijd in dit hostel en hebben de kamers heel persoonlijk gemaakt... Mijn bagage bestaat slechts uit 1 backpack en daar was geen plaats voor.. Er zijn ook nog bedbugs ontdekt... Iedereen krabt zich suf en de wasmachines draaien overuren om deze beesten uit te moorden. Dit zouden lange dagen worden in het hostel!...

Nu ik dit typ, ben ik nog in dit hostel, but still alive! Weet me aardig staande te houden in deze bende (je zou mijn kamer eens moeten zien nu.., jullie zouden, als jullie me zagen, me direct op het vliegtuig naar huis zetten! Haha!)

Oud en Nieuw in Sydney! 10 jaar geleden samen met Renee beste Oud en Nieuw ever gevierd hier, dus voor mij was het geen optie om naar dezelfde plek terug te gaan. Deze herinnering moet je koesteren ;) dus ben met New Years Eve naar Watson Bay gegaan. Vanuit hier had je ook uitzicht op de brug (okay okay wel van heel ver weg, maar toch!)

Op 1 januari is traditiegetrouw de Nieuwjaarsduik! Ook hier op Bondi Beach in Sydney! En daar stond Verbruggen met een oranje Unox-muts... Hier bleven we wat langer in de zee dan ze in Scheveningen doen ;) Erg hilarisch om rennend de zee in te gaan met tig andere Dutchies mét unoxmuts én samen het Wilhelmus te zingen!

Frisse duik gehad! Ik ben klaar voor 2018!

Veel lieve groetjes vanuit Sydney van mij xxx

1. Evelyne:
    2 januari 2018
    Tja, wat moet je zeggen?! Wederom een heel tof verhaal met mooie ervaringen, op de hostels na dan. 😉
    Enjoy!
  2. Marielle:
    Hoi Anne,
    Mooi verhaal weer Anne. Australië schijnt fantastisch te zijn. Onze jongste was er zeven maanden en wil er graag nog eens terug. Wat prachtig toch een jaar reizen. Veel plezier en geniet . Dikke kus van Marielle
  3. Renee:
    2 januari 2018
    Die taxi Anne! Die taxi! Hilarisch!
    En nu links rijden gaat je lukken, dat lukte 10jaar geleden ook! Let alleen op bij een automaat en het ontbreken van de koppeling ;-).

10 jaar is wel snel gegaan hè... Damn veel te snel!
  4. Cathelijne:
    Happy New Year! Wat een mooie verhalen en avonturen weer! Groet, Cathelijne
  5. Margo en Jacques:
    2 januari 2018
    lieve Anne, we smullen van je verhalen ! Gaaf, meid!
    Maar.........voor de nieuwjaarsduik alhier, moet je iets flinker zijn, zo te zien!
    liefs , Margo en Jacques
  6. Maartje:
    2 januari 2018
    Wat een geweldig verhaal weer Anne!
    Geniet maar lekker verder en op maar nog veel meer mooie verhalen! 😗
  7. Kimmy:
    2 januari 2018
    Anne, we zijn er gewoon stil van! Wat een ervaring! Prachtige verhalen EN foto’s!
  8. Herma op ten Berg:
    2 januari 2018
    Hey Anne, wat heerlijk verhaal weer. Inmiddels 'bugs'vrij hoop ik en geen gekrab meer, ook voor jou! Terwijl ik dit lees, kan ik me jou totaal niet voorstellen in de slechte hostels, hihi, maar echt stoer dat je je erdoorheen worstel! Zag je foto op Fb met Unox muts , leuk! nu nog een foto van je kapsel ! Volgens mij zat je haar nl prima! Geniet nog maar ! Tot het volgende reisverhaal! Bye!
  9. Dennis:
    Waaaaa!!!
    Het is allemaal zo vet wat je doet en meemaakt! Geweldig!
    En ik hoor het je helemaal zeggen: PAAAAASeiland!
    Kijk alweer uit naar het volgende verhaal!

Byebye!
  10. Lous en Arie:
    2 januari 2018
    Weer een mooi, enthousiast verhaal! Gelukkig Nieuw Reisjaar, Anne! Liefs, Arie en Lous
  11. Paul:
    Feliz año nuevo!

Geniet er van! Maar zo te lezen komt dit helemaal goed!

Grtjes Paul
  12. Jacqueline:
    2 januari 2018
    Wow Anne, wat een toffe reizen maak jij toch steeds! Hadden wij elkaar in 2008 nou ook niet in Sydney ontmoet? Ja toch?! Heel veel plezier nog! xx Jacq
  13. Freek:
    2 januari 2018
    ik hoor en zie het voor me zoals je alles opschrijft, geweldig!
  14. Anne:
    Fantastisch!!! X
    (Kort bericht, meer niet te zeggen na 45 min aan de tel vandaag!)
  15. Maud:
    2 januari 2018
    Geen foto van het hostel... en ik was daar nu juist zo benieuwd naar 😄! Paaseiland ziet er super mooi uit. Geniet ervan nog!
    Liefs Maud
  16. Henri:
    2 januari 2018
    Nonde, nonde.....wat een prachtige verhalen en mooie foto's, om jaloers op te worden.
    Geniet, geniet en geniet nog meer van alles en slok al die mooie en ook soms minder mooie belevenissen op. Ik kijk uit naar de volgende pagina!!!!!
    Wens je een heel gelukkig nieuw jaar!
  17. Arna lammers:
    2 januari 2018
    Hoi Anne,Een heel gelukkig 2018.Maak er iets mooi's van.
    Maar dat gaat jou lukken,zoals ik zie.Een Nederlands tintje,
    de UNOX muts,en het WILHELMUS gaf zeker 'n goed gevoel.
    Mooie foto's,op naar het volgende verhaal.
  18. Thea Mommersteeg:
    3 januari 2018
    Never A dull moment zullen we maar zeggen. Geweldig,wat vertel je toch boeiend Anne,wat er allemaal op je pad komt. Jij in van die onsmakelijke hostels, wat een ander land kan bewerkstelligen🤪! Nog veel avonturen en plezier.
  19. Arieke:
    3 januari 2018
    Happy newyear Ann! ik geniet van je prachtige foto's en reisverhalen.Lang leve Hertenkamp! Maar dat duurt gelukkig nog even en kan lang genoeg........enjoy 2018!
  20. Hanny:
    Lieve Anne .
    We zijn apen trots op je , wat een mooie belevenis weer. nu even genieten in Australie.
    Doe de groeten aan Lianne en tante Annie en de rest van de familie,
    We kijken alweer uit naar je volgende verhaal.
    Dikke kus van papa en mama , en Jary
  21. Gonny Croes:
    Dag Anne,
    Wat beleef je prachtige avonturen en wat heb je een leuke schrijfstijl! Geniet maar lekker, des te meer kunnen we van je verhalen smullen!
    Lieve groeten, Gonny
  22. Annemie Meulendijks:
    4 januari 2018
    Hoii Anne, gelukkig nieuwjaar. En geniet lekker verder van de prachtige reis dan kunnen wij genieten van jouw mooie verhalen en supermooie fotoos.
    Groetjes Annemie Meulendijks.
  23. Ine:
    4 januari 2018
    Hoi Anne...Wat een super mooi verhaal heb je weer geschreven...en dat heb je echt allemaal meegemaakt en beleefd...en wat er allemaal nog komen gaat!!!Wat zie je er goed uit...ja goed naar je gekeken op tv...wat een warm onthaal door de ram Wikkers super leuk.Geniet van alles wat je op je pad tegenkomt en we kijken weer uit naar je nieuwe belevenissen!!!Lieve groetjes Theo&Jne
  24. Linda Grutterink:
    5 januari 2018
    Wat een gave platen weer en die hostels, ik zie je liggen tussen de beesten ;-) Je heb het er trouwens beter vanaf gebracht bij de kapper, dan ik, ik had een Spanjaard die het niet begreep..... XXX Geniet door en schrijf meer, ik geniet mee!!!!!!!
  25. Lonneke:
    8 januari 2018
    Wat een gaaf verhaal weer, zal het weer aan de kids voorlezen morgen vinden ze vast leuk! Heel veel groetjes en geniet van al dat moois.....nou ja op de vieze hostels na dan...!!