WORK.SAVE.TRAVEL.REPEAT.

12 juni 2018 - Bangkok, Thailand

Het standaard praatje van een backpacker; “Where are you from?” “How long are you travelling for? “ “Where have you been so far?” “Did you like it?” “Do you know a nice but cheap hostel in ..... ?” (En dit 6x per dag, minstens. Je kunt wel lezen; je gaat écht de diepte in...) Ik weet nog goed; vol trots zei ik in India, “I’m travelling now for 1 month, 9 months to go!!!!” 😃 In Nieuw-Zeeland was het al; “I’m travelling now for 6 months, just 4 months left... “ 😌 En nu hier in Thailand; “Travelling now for almost 10 months, this is my last country and I have just a few days left.. “ 😔 Had in augustus ‘17 echt gedacht dat deze tijd nooit zou aanbreken, maar zoals wordt gezegd.. Tijd vliegt! En hard.... ontzettend hard!

Een rondje om de evenaar bevat ongeveer 40.076 kilometer. De afgelopen maanden heb ik met behulp van 15 internationale vluchten, 12 binnenlandse vluchten, 2 nachttreinen, 36 (nacht)bussen, veel boten, 5 huurauto’s, tig taxi’s, meer dan 100 tuktuks, 9 scooters, 1 motor, 1 quad, 1 luchtballon, 3 fietsen, veel metro’s en heeeeellll veeelllll lopen de afstand afgelegd van dik 100.000 kilometer! 2,5 keer rondje Evenaar!

Backpacken is fantástisch! Kan het echt iedereen aanraden! Jong, oud, energiek, lui, lang, klein, dik of dun, met of zonder kids, ver weg, dichterbij huis, natuur, steden alles is mogelijk! Ik heb zoveel lieve, grappige en toffe mensen ontmoet, mooie en magische plekken gezien, avonturen beleefd, andere culturen (en mezelf) leren kennen, heerlijk eten en drinken geproefd (niet altijd overigens...), meer dan 20.000 foto’s gemaakt, gedroomd op bijzondere slaapplekken (122 verschillende bedjes), spannende en gevaarlijke dingen gedaan, geluierd, actief gedaan en ga maar door. Klinkt aantrekkelijk toch? Binnenkort zit het er op, weer thuis in het altijd mooie en rustige Mierlo. De molen, de Plus, de Koffer, de Hertenkampstraat, wat allemaal waarschijnlijk nog hetzelfde zal zijn... Ik zie er behoorlijk tegen op, het liefst blijf ik nog veel langer weg... Maar zoals de titel al aangeeft, komt nu het plan; REPEAT!

Echter zijn er wel een paar kleine voordelen aan naar huis gaan;

• Douchen zónder slippers, met wárm water en zónder kakkerlakken.
  • Niet meer afdrogen met reishanddoeken (geloof me; ze werken niet)
  • Geen snurkers meer in je kamer en dus slapen zónder oordoppen.
  • Eindelijk weer kleren in een kledingkast! En een variatie aan kleding.
  • Gelukkig weer rustige wc-bezoeken zonder aanvallen van tijgermuggen
  • De handtas in plaats van 15 kilo op je rug meesjouwen
  • Halluleja! Geen zatte Engelse jongeren meer!
  • Een tweepersoonsbed! Dus niet meer in en uit stapelbedden klimmen (of vallen)
  • Niet meer afdingen op alles wat je kopen wilt (lukt me inmiddels prima! Maar denk dat dat bij de Appie niet mogelijk is, wel?)
  • Het niet meer hoeven opsommen van alle bezochte landen en een keuze moeten maken welke dan het mooiste was (Onmogelijke vraag! Stel deze vraag dus niet!)
  • Niet meer met je hele dorm aan de schijt zijn
  • Lekker gaan slapen zonder je bed te checken op bedbugs en ander ongedierte (Yes, ook bedbugs in de laatste week nog even mee mogen pikken...)
  • Meteen kunnen koken (of dit nu trouwens een voordeel is?...) zonder eerst af te wassen...
  • Het niet meer hoeven kijken naar mannelijke backpackers (vrouwelijke ook trouwens!) die denken dat de wijde broeken met olifantjesprint erop erg hip zijn. Trek.uit.dat.ding!
  • Geen backpackers meer die vergeten zijn hoe hun eigen wekker klinkt...
  • Het verschil niet meer hoeven uitleggen tussen Holland en the Netherlands.
  • Niet meer uitleggen dat Deutsch géén Dutch is en dat ik echt geen German spreek..
  • Niet meer uitleggen dat je, als je uit Nederland komt, niet perse in Amsterdam hoeft te wonen. “En nee, ik draag ook geen klompen. Wiet roken we niet de hele dag... En die windmolen staat niet in mijn tuin. Maar ik vind tulpen inderdaad wel mooi...”
  • Niet meer steeds afscheid hoeven te nemen van leuke, lieve, grappige en speciale mensen die je ontmoet hebt.... :(

Ik neem al deze ‘ergenissen’ heeeel graag voor lief als ik nog langer zou kunnen blijven. Maar helaas... mijn vliegtuig naar Amsterdam wacht op me.

Ik wil graag iedereen bedanken die trouw mijn verhalen heeft gelezen! Erg leuk jullie reacties hierop! Wat zal ik mijn backpackleven missen... Back to reality! Maar ook lekker dromen over nieuwe bestemmingen! Dromen kan, maar belangrijker; zorg dat ze uitkomen! Het terugkomen zal niet altijd even makkelijk zijn, maar gelukkig wachten er thuis veel lieve mensen op me 😘

Wil je graag mijn verhalen horen? Kom gerust langs! Gezellig!

“Travelling; it leaves you speechless, then turns you into a storyteller.”

Bedankt! Heel veel Liefs xxxx

1. Leony:
    12 juni 2018
    Ik voel een magisch boek aankomen met maffe en prachtige reisverhalen Anne! 😘
  2. Jolanda:
    Ut giet oan op Pitpop!!!
    Welkom thuis Anne!
    Groetjes Jolanda en Martien
  3. Regi & Paul:
    12 juni 2018
    Jeetje Anne. Speechless door je laatste verhaal. Heel herkenbaar. En wat mooi geschreven. Jammer dat de verhalen nu stoppen :( maar welkom thuis!
  4. Arna lammers:
    12 juni 2018
    Hoi Anne, aan alles komt een einde.Maar al die belevingen die jij hebt gehad,dat is toch top.Dat is voor je hele leven een een les geweest.Want hiervan heb je veel geleerd.
    Dus nu naar het gewone leven toe.En andere bestemmingen naar Oostenrijk, of Italie dat kan ook geweldig zijn.Ik wens je een goede reis terug en veel geluk, in je leven.🐞
  5. Hanneke:
    12 juni 2018
    Wat mooie geschreven wel kom thuis groetjes
  6. Dennis:
    Mooi An!
    En fijn ook om je straks weer te zien en alle verhalen live te kunnen horen.
  7. Treke:
    12 juni 2018
    Hoi Anne, ik heb met veel plezier je reisverhalen gevolgd de afgelopen maanden, ik zal ze gaan missen....
    Ik wens je een goede thuiskomst....
    Deze ervaring en je herinneringen neemt niemand je meer af en er zullen vast nog vele nieuwe reis-avonturen volgen!
    Groetjes, Treke
  8. Suus:
    12 juni 2018
    Heél fijn laatste verhaal!! Mán wat een gave avonturen! Hopelijk maken wij die jou in NL (enórm) gemist hebben de "schaaij" straks wat minder erg!! Tot snel skitje!! Xx
  9. Inge:
    12 juni 2018
    Wauw Anne wat heb je toch een super reis gemaakt en fantastisch om elke keer weer met je mee te mogen reizen d.m.v. jouw reisverhalen..top
    Groetjes Robert,Inge,Sophie en Bram
  10. Henri:
    12 juni 2018
    Zoals velen al schreven, we zullen ze missen die prachtige verhalen.
    Hoe dan ook dit avontuur zit in je pocket, dat neemt niemand je meer af en zal altijd weer in je herinnering blijven. ook wij zeggen, welkom thuis!?!? (ook al zal dat voor jou met gemengde gevoelens zijn)

Groetjes Greet en Henri
  11. Tineke Alferink:
    12 juni 2018
    Hoi Anne, wij hebben elkaar ontmoet in Zuid-Korea tijdens de paralympics.Daarna je gevolgd met je reisverslagen geweldig wat jij hebt beleefd. Het was geweldig om je verhalen te lezen. Welkom terug in Holland.Groetjes Alfons en Tineke.
  12. Herma op ten Berg:
    12 juni 2018
    Hopelijk een zo'n lijstje om weer gezellig te starten! Je werd gemist! Welkom terug!
    We zien je ...snel! Leuk!
  13. Anne:
    12 juni 2018
    Suuuuper shit voor jou uiteraard An maar stiekem wel heel fijn voor mij! Nog 2 nachtjes!!!

Wat heb ik genoten van je fantastische verhalen en prachtige foto's! Maar wat ben ik blij dat ik ze vanaf donderdag weer in reallife kan horen met je blije kupke erbij!!!

Heb je gemist skitje!
  14. Elke:
    12 juni 2018
    Pfff het zit er weer op... en indd... weinig veranderd in de Hertenkampstraat! Hoop dat je thuis toch ook weer snel je draai kunt vinden... en nog kunt genieten van de 10 weken vakantie thuis...!
    Super gezellig om je weer te zien! Kijk er naar uit! XXXX
  15. Jacqualine:
    12 juni 2018
    Mooie en leuke verhalen kunnen lezen. Wat een avontuur. Alle dingen die jij hebt meegemaakt, gezien en ervaren hebt....alle mensen die je hebt mogen ontmoeten. Zet de stand in Nederland regelmatig op "repeat", herinner en droom weg. 👍🏻
  16. Maartje:
    12 juni 2018
    Wat een geweldig verhaal weer Anne! Wat heb jij een fantastische reis gemaakt!
    Ik vind t heel fijn je snel weer te zien en je verhalen live te horen. Goede reis terug en tot snel!
  17. Suus:
    12 juni 2018
    Mooi verhaal, Anne! Ik zou bijna medelijden met je hebben dat je weer terug naar huis moet, maar ik ben zelf zo blij! Tot heeeeel snel!
  18. Marloes:
    12 juni 2018
    Jaaaaaaa an!!! T moment is nu dan toch echt daar... maar wat een geweldige reis heb jij gehad en wat een fantastische momenten en herinneringen kun je weer meenemen naar t kersendorp.
    Super dat wij daar ook nog 2 weken van deelgenoot zijn geweest (lijkt al weer jaren terug...). Goeie vlucht en we zien je zaterdag. Xxxx m&m
  19. Laura:
    12 juni 2018
    Wauw wat mooi geschreven weer!!!
  20. Kimmy:
    12 juni 2018
    Het zit er jammer genoeg voor jou op! Gelukkig blijven de herinneringen. Geniet daarvan!
    Goede terugreis en tot snel!
  21. Arieke:
    12 juni 2018
    Op naar een zachte landing...... zal wennen zijn ........ gewoon eerst lekker dronken worden op pitpop!
  22. Jenny de kinderen:
    Lieve Anne
    Jou droom kwam uit en wij mochten heerlijk mee genieten op de zijlijn met je mooie verhalen en nog mooiere foto`s.
    Ik heb foto`s gezien dat ik dacht wauw is er dat ook nog in de wereld en jij bent er gewoon geweest.
    Je reisrugzak is weer gevuld met prachtige verhalen, met mooie mensen die je hebt mogen ontmoeten, mooie uitzichten, vele culturen maar bovenal jezelf een heel groot kado gegeven.
    Doen wat je wilde doen.
    Maar voor ons gelukkig kom je toch weer terug onze lieve juf Anne zodat je jou klas toch nog allemaal kan knuffelen en uitzwaaien naar hun nieuw avontuur.
    Welkom thuis Anne en kom graag luisteren naar je bijzondere verhalen.
  23. Ine de greef:
    12 juni 2018
    Prachtig Anne..wat een ervaringen heb je op gedaan..nu nog een laatste lange reis,de weg naar huis waar met smacht op je gewacht wordt..iedereen weer blij als je er weer bent!!!Hele goede vlucht en welkom thuis😘🌍
  24. Corine Bosch:
    12 juni 2018
    Zo Anne, dat heb je weer prachtig verwoord. Ik geloof graag dat je nog niet terug wilt, er is nog zoveel te ontdekken. Maar ja, dan mag/moet je weer reizen in de vakanties, gelukkig heb je die regelmatig in het onderwijs. Ik weet zeker dat er heel veel mensen naar je uitkijken en dat moet je toch goed doen dus WELKOM THUIS!
  25. Marielle:
    Hoi Anne,
    lastig om afscheid te nemen van dit mooie reizende leven en je zal vast even moeten wennen om thuis weer het gewone leven op te pakken. Fijne reis terug en fijn om je weer terug te hebben als collega.
    Tot gauw. Xx
  26. Jolien:
    12 juni 2018
    Fijn. Benieuwd naar je verhalen en mooie fotoboek(en). Alvast een hele goede terugreis en welkom weer in Nederland!
  27. Laura:
    12 juni 2018
    Wat hebben wij genoten van al jouw verhalen! We komen graag weer eens langs in Mierlo! Lieve Ann een goede terugreis. Liefs Sven en Laura
  28. Winny:
    12 juni 2018
    Ik heb genoten van de beelden en can je verhalen. Wat een leven. Welkom weer in Nederland.
  29. Thea Mommersteeg:
    12 juni 2018
    Jij gaat je reizen missen, ik ga je inspirerende, levensechte verhalen missen.
    Fijn dat jij er voor in de plaats komt!
    Een hele goede terugreis, neem de tijd om te landen.
    See you!
  30. Jacqueline:
    12 juni 2018
    Heerlijk om van je verhalen te hebben mogen genieten! Haha die stortvloed aan vragen, zó herkenbaar in Australië toen. Vond dat ook echt verschrikkelijk hahaha. Kwam ik binnen, net hardgelopen (rood hoofd, bezweet, moe) en zelfs dan barst zo een vraag waterval los... aaaah!
    Hopelijk mag je snel genoeg weer zo een mooie trip maken!
    Goede terugreis.
    Xx Jacq
  31. Annemie Meulendijks:
    12 juni 2018
    Hoi Anne, welkom in ons mooie Mierlo.En dank je voor de geweldige verhalen en prachtige fotoos.Het ga je goed. groetjes Annemie Meulendijks.
  32. Antoinette Lammers:
    13 juni 2018
    Waaauw Anne! Wat een ervaring wat een prachtige verhalen!!! Die is binnen! Geniet op je terugreis van al deze bijzondere ontmoetingen! Welkom terug in Mierlo!
  33. Renee:
    13 juni 2018
    En stiekem vind ik het fijn als jij weer veilig thuis bent!

X Renee
  34. Gonny Croes:
    13 juni 2018
    Heb genoten van je reisverslagen! Dat komt vooral door je geweldige schrijfstijl. Maak er een boek(je) van met foto's en ik ben de eerste die het koopt. Fijn dat je weer heelhuids terug bent. En nu maar afkicken.... Tot ziens op de reünie in september.
  35. Tante Marijke en oom Ton:
    14 juni 2018
    Ha Anne.
    We zijn blij dat je genoten hebt van je wereldreis en dat je weer "heel" naar huis gaat komen (...tenminste.....toch?)
    Maar oh jee, wat zal het wennen worden dat je weer in het gareel moet gaan lopen!!
    Ook voor ons, volgers van je reisblogs, wordt het voorlopig afkicken. Geen blogs, geen smeuïge reisverhalen meer. Helemaal niks. We zullen ons er door heen moeten slaan en moeten wachten op een nieuwe reis of op je memoires. Het was ons een waar genoegen dat we mee mochten genieten van je belevenissen.
  36. Meneer Bart:
    14 juni 2018
    Proud, very, but also glad to have you back!
  37. Joske:
    15 juni 2018
    WOW AN! Jeetje gewoon weer thuis.. dat zal enorm wennen worden..
    Maar je mag best doorgaan met je vertellen hoor. Wie weet kun je hier ook vette dingen meemaken om op te schrijven en te delen:).

Love u. Fijn dat je er weer bent. Kus
  38. Maud:
    16 juni 2018
    Wat een leuk en ook grappig verhaal weer 😃! Benieuwd waar de volgende trip heen zal gaan..
    Kijk uit naar vanavond voor een kleine zuid-Korea reünie .. 😊✌️
  39. Maartje van der Putten:
    20 juni 2018
    Trek-uit-dat-ding...whahaha
    Ik vroeg me alleen wel af of je nog weet hoe je eigen wekker klinkt?
    Welkom thuis Anne!