India, I loved it..!

24 september 2017 - New Delhi, India

Na heel wat dagen in India te zijn, werd ik wat minder zorgvuldig... Dat houdt in dat de glorixdoekjes vaker dan voorheen in mijn backpack bleven.. Ook de desinfecterende handgel kwam niet meer gedurende elk uur uit de tas, de tandenborstel kwam soms per ongeluk onder de kraan terecht en ook ging ik wat experimenteren met het lokale eten. Dit met grote gevolgen van dien.. Als er af en toe wifi was, kreeg ik van het thuisfront geregeld de vraag of ik inmiddels nog geen Delhi Belly had?... Het antwoord is JA lieve mensen, ook ík heb dit mogen ervaren.. Totaal geen pretje, maar goed, om het echte India te willen meemaken mag deze Delhi Belly echt niet ontbreken.. Vink! Check! Done that! Dit alles is natuurlijk ook erg goed om wat overbodige kilo's kwijt te raken! Dus zo erg was het niet ;)

Hoe kun je India het beste uitleggen aan anderen? Neem 10 geuren in je hoofd die je niet lekker vindt ruiken, voeg deze bij elkaar en tadaaaa daar heb je het eerste; de stank! Er zat veel in mijn backpack, echter was ik de wasknijpers vergeten.. Overal ligt troep en poep. De poep afkomstig van vanalles en nog wat! Overal lopen koeien over straat (heilige beesten, zo voelen ze zich ook, want aan de kant gaan voor het verkeer ho maar! Ook niet op de snelwegen.. ) Varanasi is net een openlucht melkveebedrijf (Campina zou goede zaken trouwens doen hier!) met overal verse koeienvlaaien op de grond. Omdat ik vaak druk ben met mijn camera zag ik die enorme verse dampende klodder niet, volle bak erin! Op mijn slippers... hier kon geen glorixdoekje tegen op..

Het vervoer bestaat vooral uit tuktuks, kleine scheurende karretjes. Omdat ik nogal een meerijder ben, zat ik niet altijd heel ontspannen in de tuktuk, dat dan weer met groot genot van de chauffeur, hij zei dat hij wist wat hij deed.. Deze ritjes in de tuktuks hebben geweldige filmpjes (met veel geschreeuw en óók gelach) opgeleverd. Ook heb ik in India twee keer met de nachttrein gereisd. De eerste rit had slechts 18 uur vertraging, gelukkig wist de reisleider een andere trein te regelen, waardoor het reisschema gewoon door kon gaan. Naast de glorixdoekjes waren mijn plastuitjes mijn redders in nood in deze vieze trein. Al met al heb ik twee heerlijke nachten in de nachttrein gehad! Kedeng kedeng!

Aan bijna het einde van de reis stond een bezoek aan de Taj Mahal gepland! Ein-de-lijk zou ik hem gaan zien! Het advies was om daar om 6.00 uur te zijn, omdat het dan minder druk zou zijn... Deze tip staat in alle nationale én internationale reisgidsen met als gevolg dat de rij om binnen te komen net de Efteling op pinkstermaandag leek ;).

Maar daar stond hij! De Taj Mahal! Geweldig! Ik ben helemaal los gegaan met camera en selfiestick! De reisleider dacht dat de rechter minaret nog in de steigers zou staan, maar voor onze komst hebben ze de bouw weten af te ronden. Ik ben de bouwvakkers eeuwig dankbaar!

De laatste stop van mijn rondreis door India was Varanasi, een heilige plek aan de heilige rivier de Ganges. Hier ben ik voor de rest van mijn leven gezegend door een brahmaan. Hij heeft me 'geschminkt' en daarna heb ik een bloemetje met kaarsje in de Ganges laten wegstromen (of ja dat was de bedoeling... de mijne zonk meteen.. slechte karma? Ik was toch gezegend?) De wens alsnog gedaan en nu hopen dat hij uit mag komen.. :)

Na India staat Argentinië op de planning. Vaarwel zeggen tegen Namasté en mezelf klaarmaken voor buenos días!

¡Hasta pronto!

Liefs Anne

1. T.tine wijlaars:
    24 september 2017
    Geweldig,ga zo Door, iedereen geniet van je verhalen, zijn we ook niet anders gewend.succes met je laatste stukje India.
  2. Margo en Jacques:
    24 september 2017
    leuk stukje over India, Anne!
    En nu ga je naar Argentinie? Prachtig, prachtig!!! Nog spectaculaire gletschers. Wij zijn bij de Perito Moreno geweest.
    Als je toevallig in de buurt van Guatemala en Honduras komt : wij zijn daar 15 oktober tot 18 november. Je weet maar nooit....
  3. Regi & Paul:
    24 september 2017
    Anne! Wat leuk om te horen dat je ook zo fan van India bent. Bijzonder land he.
    En betere chauffeurs vind je niet hoor.
    Mooie foto's heb je gemaakt. Wauww.
  4. Anne:
    24 september 2017
    Yes An, ik lees in je verhaal helemaal je enthousiasme! En ik hoor je sommige dingen zeggen! Heerlijk om te lezen!
    En wat een prachtige foto's weer, suuuuper benieuwd naar de rest!!!

Nu nog even een dikke week van je genieten en dan begint het echte werk! Mis je nu al ;)
  5. Lous en Arie:
    Hoi Anne,
    Weer genoten van je verslag! En dan die prachtige foto's, ondanks wat ongemak sta je duidelijk te stralen en geniet je van alles. Op naar Argentinie!
  6. Corine Bosch:
    Hoi Anne,

Wat een gave ervaringen weer ondanks de Delhibelly, de stank en de koeievlaai. Maar zoals je zelf zegt, sommige dingen moet je toch meemaken voor het totaal plaatje. Ik wens je weer een goede reis en ik kijk uit naar je verslag uit Argentinië. Heel veel liefs
  7. Linda Grutterink:
    24 september 2017
    Herkenbaar, mooi om te lezen , love it!
  8. Greet van Liesthout:
    24 september 2017
    Wat een kleurrijk land en mooie mensen. Dan neem je de stank voor lief. Nu een weekje voorbereiden voor de grote reis. Veel liefs van ons.
  9. Franke:
    Heerlijk verhaal,....ik hoor het je vertellen. Geweldig! Ik houd er van <3
    Wat een ervaringen zeg..al sla ik dat stukje van 'met mijn slipper in de koeienvlaai' graag even over....;-)
  10. Elke:
    Geweldig om te lezen!
    ❤️😘
  11. Annemieke:
    25 september 2017
    Geweldig verhaal Anne!! Heel beeldend, zie het zo voor me! Ervaringen om nooit meer te vergeten! Prachtige foto's, super! Goede reis naar de andere kant van de wereld en ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    Liefs Annemieke
  12. Thea Mommersteeg:
    25 september 2017
    heerlijk om je belevenissen zo beeldend te lezen. Ik zie het gebeuren! keep on travelling en writing!
    lieve groetjes Thea
  13. Ine:
    25 september 2017
    Geweldig Anne wat jij al niet mee maakt...neem je de vlaaien maar op de koop toe!!!Deze ervaring neemt niemand je meer af!!nog even genieten.Liefs Theo&Ine xxx
  14. Marielle:
    26 september 2017
    Hoi Anne,
    Ik heb met veel plezier je verhaal weer gelezen. Fantastisch! Onze dochter vertrekt volgende week weer voor onbepaalde tijd! Ook besmet Met het reisvirus ! Niet altijd leuk voor moeders maar je maakt wel wat mee in ieder geval.
    Veel plezier ook in Argentinië.
    Tot je volgende verhaal! X