Laat het los in LAOS

27 mei 2018 - Chiang Mai, Thailand

Na een geweldige tijd gehad te hebben in Cambodja was het tijd voor Laos. Op het vliegveld in Siem Reap zat ik lekker te genieten van mijn laatste Cambodjaanse koffie, toen er heel vaak dezelfde tekst door de speakers werd omgeroepen. Het werd steeds feller, luider en dwingender. Of “lolanna lellullen” ff tempo wilde maken en naar de gate wilde komen. En wel NU! Na 36 woeste herhalingen schoot er bij mij iets binnen! Dat moet ik zijn! Johanna Verbruggen! (Yes, thats me volgens mijn paspoort) Nog nooit meegemaakt dat een vlucht 50 minuten eerder vertrok. Ideaal! Tot ziens Cambodja en hallo Laos!

Ik had echt geen idee wat me te wachten stond in Laos. Wel van horen zeggen dat ik het beste mijn verwachtingen laag kon houden... en dan met name voor de accomodaties en busritten. Ik was er klaar voor, laat het maar gebeuren en vooral “laat het los in Laos!”

Mijn eerste bestemming was Luang Prabang. Een gezellig klein dorpje vol met tempels en rondwandelende monniken. Iedere ochtend rond half zes lopen de monniken door de straten om van de lokale bevolking voedsel te krijgen. Een mooie en rustgevende traditie. Al vroeg in de ochtend zat ik klaar met mijn camera om dit gebeuren te aanschouwen. De monniken hadden na de ronde een hele bak vol met eten voor de rest van de dag. (Voornamelijk rijst, rijst en nog eens rijst...) Er hoeft dan dus niet meer gekookt te worden. Aangezien ik geen kookheld ben, denk ik dat ik dat in de Hertenkampstraat ook eens gaan proberen! Alleen niet op dat tijdstip... (en lieve buurtbewoners, liever géén rijst dan, kan geen korrel meer zien!)

Omdat ik er weer bijna aan moet gaan geloven, ben ik even een bassischool ingelopen. Even oefenen kon geen kwaad, dacht ik. Ik ben er helemaal klaar voor om weer te beginnen als juf na het zien van deze school! De juf achter in het lokaal, te candycrushen op de telefoon, de kids slapen, of vouwen vliegtuigjes, de ijverige koters maken wat sommen, de anderen spelen tikkertje, wat meisjes kletsen, wat jongens stoeien. En de juf? Inmiddels laatste level behaald met candycrush! Good job! Je zou denken, in een ander lokaal moet het vast anders zijn.. Dat was het ook; Snapchat en Instagram...

Keep your expectations low.. Erg belangrijk als je naar Laos gaat. “Laat het los, laat het los...” Wat een verschil met Cambodja en Vietnam! Alleen de busritten al, hoe voller een bus, hoe beter! Proppen kunnen ze wel hier en met een volle bus vertrekken doen ze niet; propvol moet ie zijn. Sardientjeseffect, dát willen ze hebben! Een ritje van nog geen 180 kilometer duurt zo’n 6 uur.. maar dan heb je wel genoeg tijd om van het uitzicht te genieten wat Laos te bieden heeft! Práchtig! Na 6 plakkerige uren, aangekomen in VangVieng. Een hippie dorpje, omringd door karstgebergten, in het noorden van Laos.In VangVieng heb ik er weer een van mijn bucketlist af kunnen vinken; varen in een luchtballon! Ik was me toch een partij zenuwachtig! Ik hoopte dat de ballon niet zo vol met gaten zou zitten als de wegen in Laos.... Bibberend zat ik te wachten totdat er een gigantische zwarte wolk aan kwam drijven. “Moet dat echt nú?” dacht ik nog... In het hostel toch maar even gevraagd of zo’n dreigende wolk geen probleem zou zijn... Ik kreeg alleen een lieve glimlach terug en ik wist weer, ze spreken geen Engels hier... en mijn ‘Laotische’ woordenschat is nou ook niet om over naar huis te schrijven... Nog voordat ik werd opgehaald, brak deze zwarte wolk open en waren er heftige regenbuien, windstoten, bliksemflitsen en gedonder. Ik kon opgelucht adem halen toen de vrouw van mijn hostel heftig nee schudde; bodylanguage is genoeg. Nog niet bijna dat ik die dag zou zijn ingestapt!

Volgende ochtend poging 2. Poging 2 geslaagd. Wat was het mooi! We zaten met zijn twaalven in het mandje en we keken onze ogen uit! Het uitzicht vanuit de luchtballon was echt adembenemend! Maar je moet ook een keer naar beneden, dat ging snel, heel snel... te snel... De huizen kwamen snel dichterbij.. Wat eerst nog mieren leken, werden nu grote daken.. Ze hadden allemaal een plat dak, dus theoretisch gezien zou je erop kunnen landen... Dat leek ook bijna te gaan gebeuren... Net op tijd blies de piloot (heet dat zo?) nog wat extra hete lucht erin zodat we in plaats van op de huízen nét op de parkeerplaats landden. De luchtballon was nog niet klaar met ons en steeg na het landden direct weer op! Dit tot drie maal toe! Met man en macht hebben omstanders aan het mandje gehangen (in dit geval; laat het níét los) en konden we eruit klimmen! Fieuw!

Ik heb Laos losgelaten en ben verder doorgereisd naar Bangkok in Thailand. Bij het halen van deze stempel, wist ik dat het, voorlopig, mijn laatste zou zijn... Laatste bestemming bereikt... Nog een week of 3,5 had ik de tijd om Thailand te gaan zien. Mijn hostel in Bangkok was geweldig! 3 nachten werden er 4, toen 5 toen 6 en uiteindelijk een hele week in deze stad gebleven. Na de rust in Laos was ik wel toe aan een portie hectiek en drukte! En ja, dat heeft Bangkok! Natuurlijk alle toeristische plekken bezocht van tempels met boeddha’s tot markten tot een fietstour tot ........... een ping-pongshow... Een paar backpackers vroegen hoe goed ik was in pingpongen. Mijn antwoord; mijn forehand is redelijk, maar de backhand is en blijft lastig... Of ik ‘s avonds mee wilde naar zo’n soort show... Geen idee wat het zou inhouden... (Had ik het maar geweten!...) In deze hele show was geen tafeltennisbatje te zien, maar wel de pingpongballen... Na een half uur deze verschrikkelijke show te hebben aanschouwd, zijn we met gierende banden in een tuktuk naar een Skytower gevlucht. (Die van de film the Hangover 2!) Een geweldig uitzicht over Bangkok! Een drankje konden wij als backpackers daar niet betalen en na het maken van wat foto’s zijn we stiekem én lekker pauperig weer vertrokken... Een drankje (en meer) op Koh San Road lag wel binnen ons budget.

Inmiddels beland in het noorden van Thailand waar ik nog twee weken mag gaan backpacken voordat ik mijn reis relaxed ga afsluiten in een luxe hotel in Bangkok! Vanuit mijn ligbedje aan het zwembad met cocktail (wellicht plus massage) wordt dan mijn laatste reisverhaal geschreven.....

Sawadee Ka!

Liefs uit Thailand xxx

1. Dennis:
    27 mei 2018
    Wat mooi weer allemaal en wat zie je er goed uit! Geniet extra hard van de laatste twee weken!
  2. Evelyne:
    27 mei 2018
    Jee, wat gaat het snel! Geniet er nog maar ff van Lolanna Lellullen want het echte leventje is alweer (bijna) binnen handbereik... 🤨
  3. Anouk:
    27 mei 2018
    Wat ontzettend mooie foto’s Anne! Geniet nog in het mooie Thailand.
  4. Henri:
    27 mei 2018
    Hoi Lolanna, Wat een grappige naam!!
    Je bucketlist zal wel bijna leeg zijn, niet???

Zo te zien bevalt het boedhisme je beter dan de katholieke kerk!!? Kreeg je daar een boedha-armbandje ipv een hostie?? Prachige foto's en ga nog lekker relaxen en je lekker laten verwennen zodat je in Mierlo weer genoeg energie over hebt. Een knuffel en een dikke kus xxx Tot de 14e juni
  5. Hanneke:
    27 mei 2018
    Het was weer een mooi verhaal om te lezen 😀 nog even genieten Daar!
  6. Manja Lenssen:
    Hoi Lolanne,
    Weer een mooi verhaal hoor. wat een mooie reis heb je gemaakt. Ik heb genoten van je verhalen.
    Wat zul je straks weer moeten wennen aan de hectiek van Nederland.
    Geniet nog van je laatste weken.
    Groetjes Manja
  7. Kimmy:
    27 mei 2018
    Wat een prachtige foto’s ook weer! En wat zie je er ontspannen uit!!! Geniet er nog van.
  8. Laura:
    27 mei 2018
    Wauw wat een foto’s en verhalen! Heel gaaf!! Geniet er nog van!
  9. Lous en Arie:
    27 mei 2018
    Kan niet wachten om jouw verhalen vis-a-vis te horen, tot gauw!
  10. Maartje:
    27 mei 2018
    Time flies Anne! Geniet van de laatste weken van je geweldige reis! Fijn om je snek weer te zien en je verhalen live te horen! XXX
  11. Maria looymans:
    27 mei 2018
    Wat een beleving, en wat een mooi verhaal! Geniet nog met volle teugen van je laatste weken en...take care🐞🎈💋
  12. Thea Mommersteeg:
    28 mei 2018
    het heeft je heel goed gedaan Anne, dit hele jaar. Geniet nog in het mooie Thailand!
  13. Leeann:
    What an amazing experience! 😄
    Miss Hanneke loves the pics xo
  14. Hanny:
    28 mei 2018
    Ha meisje voor ons zijn de dagen begonnen met aftellen , geniet nog van je laatste weken . Het is weer mooi verhaal en prachtige foto,s . Een dikke knuffel van ons 😘😘😘 en tot de 14 juni.
  15. Arieke:
    30 mei 2018
    Geniet er nog van .......En mocht het onderwijs je niet meer passen dan koop ik je eerste boek👊📚!
  16. Lonneke:
    5 juni 2018
    Lieve Anne,

Nog heel veel plezier, geniet ervan we zien je binnenkort weer en zijn dan benieuwd naar al je verhalen....
    Groetjes Lonneke en groep 8 (jouw groepje 7)
    xxxxx
  17. Lianne:
    6 juni 2018
    Hoi, hoi,
    Lize: "tante Anne komt donderdag naar huis".
    Suze: "yes, dat is de dag na vandaag!"
    Nine: "hey, ja dat is morgen! Yes, Yes, Yes!
    Maar helaas, het is echt nog 8 nachtjes slapen voor dat je er weer bent.
    Geniet er nog even van en tot snel.
  18. Anne:
    8 juni 2018
    XXXXX!!!
  19. Herma op ten Berg:
    12 juni 2018
    Hi! Heerlijk om weer te lezen. Zag de luchtballon helemaal voor me en moest stiekem wel lachen ....geniet van het laatste stukje!