Goooooooooooooodddd morning Vietnam!!!

15 april 2018 - Hoi An, Vietnam

Daar sta je dan, onder je eerste Vietnamese beschimmelde douche, 3 kakkerlakken kruipen voorbij, je haren vol shampoo en geen druppel meer uit de kraan. Ik besefte; de vakantie in Zuid-Korea is afgelopen en de reis is weer begonnen. Tabee luxe leven, welkom pauper leven. Welkom in Vietnam!

Het heeft even geduurd maar Vietnam en ik zijn inmiddels vrienden geworden. Het heeft wat moeite en kruim gekost, maar we liggen elkaar inmiddels wel. Acclimatiseren; dat kost tijd. Te beginnen met het eten. Eigenlijk ben ik meer een gevalletje; ‘wat de boer niet kent....’ maar goed uiteindelijk krijg je toch honger hè en moet er toch gegeten worden. Inmiddels eet ik al weken rijst, noodles en springrolls. Maar langzaamaan durf ik zelfs wat echte lokale gerechten te proberen. Once in a lifetime zullen we maar denken... Dat dat altijd even goed gaat? Nee. Na al die maanden niks onder de leden te hebben gehad, was de voedselvergiftiging toch echt een feit. Het moest er ook een keer van komen, toch? Ik zal alle smerige details achterwege laten, maar laat me weten als je wel geïnteresseerd bent. Dit allemaal schept wel een band met je kamergenoten. Aangezien mijn hele kamer ziek was (hetzelfde locale eettentje) deel je lief en leed samen. 1 wc op de kamer en dat met 4 zieke personen delen, zet al je schaamte aan de kant. Saamhorigheid. “Alles wat gebeurt in kamer 6, blijft in kamer 6....” Lang leve het balkon dat we konden gebruiken als de wc bezet was. En bezet was hij voor 48 uur... Had nog nooit synchroon gekotst. Nu wel.

Dat ik dit verhaal trouwens nog kan typen is een wonder; had eerder verwacht dat ik plat zou zijn gereden door tig scooters! Het verkeer in Vietnam is werkelijk waar gek-ken-huis! Oversteken is echt een dingetje en in het begin stond ik wel eens 15 minuten aan de kant van de weg en zei continue tegen mezelf: “Nu! .... oh nee toch niet.... nu dan!? Nu! Ga! Gaaaa! Nee even wachten nog...” Ik zou nu nog in Hanoi langs de weg staan, als ik niet afgekeken had bij de locals hoe zij het doen. De truc is; gaan, lopen, blijven lopen, vooral niet stoppen, negeer de toeters, blijven lopen, keep on going en pas ademhalen aan de overkant. Met af en toe een gil van angst, een sprongetje, wat scheldwoorden die mijn mond verlieten en een engeltje op mijn schouder ben ik tot nu toe steeds heel aan de overkant gekomen.

Het verkeer is dus echt billenknijpen... lopend ben je niet veilig, maar zittend op een scooter is het ook peentjes zweten! Bestel je een taxi? Dan komt de scooter je ophalen. Een hele belevenis! Je kijkt je ogen uit wat men hier op 1 scooter allemaal mee krijgt! Ik vond het vroeger al heel wat als ik naast mijn schooltas ook mijn gymtas kon meekrijgen, maar daar draaien ze hun hand hier niet voor om. Soms lijkt het wel of ze het magazijn van de Ikea hebben leeggekocht en alles op die scooter laden. Je denkt: het past niet. Maar jawel het past wel. Hele tuinmeubelsets, bankstellen, een halve kinderboerderij, hele families (én schoonfamilie), volle verhuisdozen, bloemencorso’s, koelkasten, 10.000 eieren, bezemstelen, strijkplanken; het past er allemaal op!

Na een paar bussen gehad te hebben, was ik er wel weer klaar mee en besloot ik op de motor te gaan, voor de duidelijkheid wel achterop! Packpack werd vastgesnoerd, ik kreeg een butsmuts op en heb de hele dag achterop bij een Vietnameesje gezeten die zowat tot mijn navel kwam. Uiteindelijk heeft meneer me bij mijn volgende hostel afgezet, zonder kleerscheuren! Achterop toch vaak gedacht; “Dit gaat niet goed! Dit halen we niet, dit halen we niet, dit haaaaaalen we niettttttttt!! Ohhh... toch gehaald...” Maar eenmaal uit de grote stad te zijn, rijd je door de geweldige landschappen, dat je alle hectiek van de steden direct vergeet!

Wat heeft Vietnam vooral te bieden? Rijst, heel veel rijst. Ik ben naar het noorden van Vietnam gegaan, Sapa, de plek waar de rijstvelden zijn. Heb een trekking (ja echt waar, wéér!) door de rijstvelden gelopen en bij locals thuis geslapen. Ook heb ik een boottocht van 3 dagen door Halong Bay gedaan, waar ik echt prachtige uitzichten heb gezien. Ik heb cultuur gesnoven in de voormalige hoofdstad van Vietnam, Hue. In Phong Nha heb ik de grootste grot ter wereld bekeken. Inmiddels zit ik in Hoi An. Ik ga ervan uit dat ze wisten dat ik ooit hierheen zou komen en me dus nu verwelkomen. Hoi An is echt een ontzettend gezellig plaatsje met lampionnen overal. Je moet soms even door de Chinese toeristen heen kijken, maar vrolijk word je sowieso van dit dorpje. Hoi An is ook echt een shopparadijs. Waar je goed in moet zijn hier is afdingen. En het lukt me niet. Heb veel kwaliteiten ;) maar afdingen behoort daar niet toe. Je staat met je handen vol magneetjes, je vraagt wat de prijs is en zo’n lief, oud, rimpelig, kreupelend, eenzaam vrouwtje laat je het bedrag zien op een Casio rekenmachine. Dan is het dus de bedoeling dat je dan begint met afdingen. Oftewel dat rekenmachine pakt, op de c-knop drukt en dan een veel lagere prijs intypt. Maar hoe kan ik nou voor iets dat al ‘niks’ kost, ook nog zorgen dat de prijs omlaag gaat... Met van die lieve kraaloogjes zegt ze dan; “Aj help joe, joe help mie??....” Nou.. en dan smelt ik, tik het volle bedrag af, loop weg en na heel wat meters hoor ik haar denken; “De buit is binnen voor vandaag! Dat wordt uiteten! “ En zo heb ik hier in Hoi An waarschijnlijk al het dubbele uitgegeven dan wat anderen doen. Ik heb nog veel te leren in de komende twee maanden....

Wat staat er op de planning voor de komende weken? Ik heb eigenlijk nog geen concreet idee.. Ik leef hier voornamelijk dag bij dag en ik zie maar al te graag wat me morgen weer brengt!

Vanuit Hoi An, doei An xxx

1. Evelyne:
    Hoi An (hoeveel mensen gaan ‘m nog typen?!),

Leuk leuk leuk weer! Had van een kennis die parttime in Vietnam woont al begrepen dat het verkeer geknenhuis is. Hij rijdt inmiddels zelf op die scooter dus wellicht kan dat nog van je bucketlist. 😉
    Geniet nog ff van de mooie dingen!
    Liefs, Evelyne
    PS. Wat een geluk dat ze rijst hebben. Mocht je nog een keer aan de schijteritus zijn; rijst stopt (aldus Dr. Vogel én Dr. vd Broek). 😝
  2. Wouter:
    15 april 2018
    Wauw An! Ik denk er zal nog zoveel Hoi An komen 😝. Geweldige foto’s weer en een bijpassend verhaal. Het leuke is, je hoeft er niet eens naar op zoek, jou overkomt het vanzelf! Ik ben benieuwd hoe je reisplan er verder uit ziet, in elk geval blijven je blogs vermakelijk om te lezen ☺️👍🏻👍🏻 Succes!
  3. Anne:
    15 april 2018
    Wát een plaatjes weer An! Prachtig! Ben verliefd op die met die kindjes! En... wat ziet mijn oog.. zomaar op het strand!?? Heeeeerlijk, ff bijkomen van de shitzooi!! Blij dat je weer beter bent en weer kunt genieten!! Doe dat vooral nog hè!!!
    Hier hangt de aftelkalender inmiddels boven het bed.. nog 60 nachtjes!!!! ;)

Xxxxxxx
  4. Marielle:
    Hoi Anne,
    Heel herkenbaar allemaal. Wij waren een aantal jaren geleden ook in Vietnam. Wat een mooi land en nog heel authentiek. Alleen hebben wij in een paar weken Vietnam doorkruist en jij kunt alles op je gemak doen. Geniet nog van je Reis! Ben benieuwd wat je volgende bestemming zal zijn.
    Groetjes vanuit Nigaragua! Zijn er pas twee nachten maar heel verrassend!
    Xx Marielle
  5. Leony:
    Hé Anne,

Wat is het toch elke keer heerlijk om jouw levendige reisverhaal te lezen. Ik zie je daar lopen, gillen, genieten en verbazen. Je bent in je element. (Op het shitty ziek zijn na dan 🙄😂)
    Wat een prachtige foto’s.
    Geniet lekker verder, lieverd!!! 😘
  6. Renee:
    15 april 2018
    Hahaha nog nooit synchroon gekotst maar wel synchroon ge..... ;-).

Veel plezier nog schattie! Leuk als je er weer bent maar blijf nog maar lekker even weg ;-). Xx Renee
  7. Henrieke:
    15 april 2018
    Heeeelijk verhaal weer Ann!! Met ontzettend mooie plaatjes!
    Geniet nog volop en wij tellen de nachtjes af dat we al je avonturen nog eens live kunnen horen! Dikke knuff
  8. Dennis:
    Hee An!
    Zo herkenbaar allemaal. Weer heerlijk om te lezen. Love it!! Lekker blijven genieten!! X
  9. Maartje:
    15 april 2018
    Wat een fantastisch verhaal en prachtige foto' s weer Anne! Heb weer hardop gelachen! Geniet van je laatste maanden!! Xx
  10. Corine Bosch:
    Hoi An,

Wat een fantastisch verhaal, wat beschrijf je alles weer heerlijk, ik zie het helemaal voor me. En wat een mooie fot’s weer. Ben benieuwd hoeveel albums het gaan worden na dit avontuur. Geniet nog van een paar mooie reismaanden.
    Dikke kus Corine
  11. Treke:
    15 april 2018
    Hoi An, blijft leuk om te kunnen zeggen. Ik snap ook dat je je heel welkom voelt. Het was weer een geweldig verhaal om te lezen. Geniet nog heerlijk verder van Vietnam! Fijn dat wij af en toe met je mee kunnen genieten!
  12. Tooske:
    15 april 2018
    Prachtig verhaal, alsof we er zelf bij zijn 😃. Heel veel plezier en GENIET van alle mooie dingen die op je pad komen 😘
  13. Margo en Jacques:
    15 april 2018
    Voor ons zooooo herkenbaar , Anne! De Halongbaai, het verkeer (dat oversteken: geweldige sport!) , rijst: 'smorgens,'smiddags, 'savonds. Jammer van je ziekzijn , maar Vietnam zal ongetwijfeld een fantastische indruk op je gemaakt hebben , net zoals op ons indertijd (2013) . Nog veel plezier!
  14. Freek:
    15 april 2018
    Jij hebt nóg een jaar vrij nodig om alle foto's uit te zoeken en er prachtige boeken van te maken :) het klinkt weer allemaal even prachtig en ik ben zo blij dat jij er bent (en niet ik...)
  15. Franke:
    15 april 2018
    Annie!! Fijn om weer een verhaal te lezen. Het klinkt weer top! Zelfs dat synchroon kotsen 😂 Ik hoor je al gillend door de straten van Vietnam gaan....😱😱...al die Vietnameesjes krabben even op hun hoofd...wie was dat?? Ooh it's Annie flom Holland. Vely nice gill 😜 🙏

Yoe haf muts fun. Enjoj Annie..we will see yoe. Byebye 👋👋😊😘
  16. Jacqueline:
    15 april 2018
    Mooie verhalen weer en heel leuk geschreven :). Wie hield dan je haar naar achter als jullie synchroon aan het kosten waren :). Ook synchroon? Enjoy! xx Jacq
  17. Joske:
    Hoi Hoi An!
    heerlijk verhaal weer! Love it! leef helemaal met je mee. Geweldig. Zie het je gewoon allemaal doen.

Have fun! Genietuhh! Dikke kus.
  18. Arna lammers:
    16 april 2018
    Wat een kleurrijke foto's Anne, Fijne indrukken van Vietnam,behalve het ziek zijn.Maar nu ga je weer genieten.Het is elke keer weer een mooi(spannend) verhaal.Het ga je goed.
    Gr Arna
  19. Linda Grutterink:
    19 april 2018
    Wat een prachtig verhaal weer! Ook je vorige nog even gelezen! Heerlijke verschil in luxe.
    En als je dan tussen de kakkerlakken zit, tja, dan ik het dubbele shit ;-) Laat me weer snel genieten van je verhalen XXX
  20. Inge:
    19 april 2018
    Anne...wat schrijf je dit toch weer fantastisch..😁
    Liefs Robert,Inge,Sophie en Bram
  21. Thea Mommersteeg:
    20 april 2018
    Hoi An,
    Haha zo herkenbaar, alsof ik er weer ben!
    Nu je weer op de been bent kun je verder genieten.
    hm...misschien de locale eettentjes toch omheen lopen, hebben wij ook gedaan na 1 pechvogel van de 5!
    lieve groetjes Thea
  22. Herma op ten Berg:
    24 april 2018
    Hey An!!
    Wat een heerlijk reisverhaal weer! Je schrijft zo beeldend dat het lijkt alsof ik er bij was. (zelfs het kotsverhaal, haha) Goed dat je alles hebt overleefd! inclusief de kakkerlakken, stoer. Benieuwd waar je volgende reisverhaal over gaat e
    Veel liefs Herma