Chili; "helemaal het einde!"

6 december 2017 - San Pedro De Atacama, Chili

In mijn vorige verhaal was ik gebleven in Argentinië, in Mendoza. Hier heb ik genoten van de wijn. Erg genoten van de wijn. :) Het was even doorzetten maar inmiddels lust ik ook rode wijn! Het bakje om de wijn in uit te spugen heb ik niet meer nodig. ;)
In Mendoza had ik een bus geregeld die me naar Chili zou brengen. Yes! Nieuw stempel in mijn paspoort! Adíos Argentina y hola Chili!

Ik kwam aan in Santiago en voelde me totaal niet op mijn gemak! Dat kwam door de vele nare verhalen die ik de laatste weken van backpackers gehoord had. “Ga je naar Santiago? Dan pas maar op! Bij mij is mijn paspoort gestolen!” “Oh bij mij mijn portemonnee.” “Oh dat valt nog mee, ik heb iemand ontmoet die alles kwijt is”. Erg fijn zulke verhalen.. paniek alom!
En daar liep Anne.. met al haar spullen... iedereen die ook maar een tikkeltje te dicht bij kwam, kreeg al een blik van me toegeworpen. Waag-het-niet-om-iets-te-stelen! En dit heeft geholpen! Had al mijn spullen nog!
Wegwezen uit Santiago, dat zou fijn zijn! En dat kon meteen de dag erna! Ik was onderweg naar Pichilemu! Ik hoor velen van jullie denken, is dat niet die plaats van dat ene programma? "Helemaal het einde"? Ja juist! Ik was onderweg naar de Familie van Wichen! Ik mocht een paar nachtjes in hun cabaña slapen!
De busrit van Santiago naar Pichilemu was drie uur en toen ik bij de busterminal aankwam zag ik de familie al staan aan de linkerkant. Yes! Ze pikken me op! Lief! De bus draaide, ik zag de familie nu rechts maar niet alleen de familie... ook de filmcrew! "Oh nee! Dit had ik even niet aan zien komen..."
Snel nog een poging doen om mijn haar nog enigszins, na deze busrit, te fatsoeneren..
En dan moet je de bus uit... meteen een camera in mijn gezicht en de plumeau vd geluidsman in mijn neus ;)
We zijn naar hun huis gereden (in de Orange Waffle jeep!) en heb een rondleiding gekregen. Dat zou lekker slapen zijn hier! Een cabaña voor mezelf! Even niet in een dorm met nog minstens 5 snurkende anderen ;) heerlijk!!
Daarna kreeg ik van de filmcrew een brief die ik heb moeten ondertekenen. Dat betekent dat ik verder niks mag zeggen over deze dagen bij de familie van Wichen en over het programma! Dus helaas lieve mensen... wel kan het zomaar zijn dat ik op 18 december op tv kom...
Ik heb het echt enorm leuk en fijn gehad bij deze familie in Pichilemu! Dank jullie wel voor de gastvrijheid en de gezelligheid!
Na pichilemu was het tijd om door te reizen via Santiago naar Valparaíso.
In Santiago moest ik van het ene station naar het andere lopen. Een taxi was een optie en was misschien ook beter geweest! Ik was mijn blik van; “waag-het-niet-om-iets-te-stelen” even vergeten en hoppa daar ging mijn flesje water! ;) de man zal vast dorst gehad hebben, het was immers ook erg warm. ;) Heb nog “salud" naar hem geroepen. Ach, als het daar bij blijft! :)

Valparaíso is echt een geweldige plaats! Het lijkt net een openluchtmuseum. Overal is streetart te bewonderen. Twee dagen lekker rondgestruind in deze stad. Daarna een busje genomen naar La Serena. Hier twee gave tours gedaan en toen de nachtbus naar San Pedro de Atacama. Hier had ik zulke gave verhalen over gehoord dus had erg veel zin om daar heen te gaan!

San Pedro ligt in het noorden van Chili, tegen de grens van Bolivia. Hier zijn echt tientallen tours te doen! Maar de belangrijkste tour die ik eerst wilde doen, was een tour naar Uyuni, in Bolivia. Dit zou een tour worden van 4 dagen en 3 nachten.
Ik heb deze tour geboekt via een organisatie in het dorpje en moet zeggen ik heb de beste gevonden! Wat een 4 toffe dagen waren dit in Bolivia!
We reden met drie 4wd jeeps Bolivia in (Yes! Weer een stempel!). Ik zat deze dagen met twee Fransen en drie Brazilianen in een jeep en het was echt super gezellig! Tussen de mooie landschappen door zagen we de andere twee jeeps en 's nachts sliepen we in hetzelfde hostel. San Pedro ligt op ongeveer 2300 meter hoogte, prima te doen! Na de grens begonnen we te stijgen... en te stijgen... en te stijgen.. Er was 1 jeep met de bijnaam; de kotsjeep... om de 100 meter kon de driver stoppen omdat er weer eens een moest overgeven. Had medelijden met ze.. de stakkers!
Voorheen ben ik al vaker boven de 5000 meter geweest maar nu ging het bij mij ook minder goed... de hoofdpijn kwam opzetten ondanks het vele drinken en de misselijkheid begon.. en ook ik had een emmer nodig. Laten we gerust zeggen; 3 emmers... aangezien we nog minstens 16 uur op deze hoogte zouden blijven, vond de driver het een slim idee als ik aan de zuurstof ging.. nou daar kwam het gigantische apparaat aan en ik kreeg een masker op. Er werden 5 minuten geklokt en daarna zou mijn zuurstofniveau weer wat hoger zijn. Deze nacht was een hel... het overgeven bleef en het enige wat nodig was, was omlaag gaan. Toen we de dag erna op 3600 meter waren, was alles weer dik in orde! Genieten van de geweldige landschappen; van prachtige meren, tot geweldige dieren (mijn lievelingsdier is vanaf nu een flamingo!) tot actieve vulkanen, geisers, rotslandschappen, zoutvlaktes en ga maar door!
Na deze tour weer terug naar San Pedro, aangezien deze plek fantastisch is, heb ik besloten mijn bedje in het hostel voor wat extra dagen aan te houden.
Hierna door naar Iquique, een plek aan de kust en dan naar Santiago om vervolgens naar Paaseiland te gaan!
Jullie kunnen wel lezen; Chili is top!

Jullie hebben inmiddels de pepernoten ingeruild (gemist!) voor de kerstkransjes. Via deze weg wil ik jullie allemaal alvast fijne feestdag wensen!

Groetjes Anne

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Joske:
    Wow Anne!!
    heerlijk hoor. ik ga kijken de 18e wil je graag zien. hihi.

super gaaf. en wat een mooie uitzichten. Bijna onwerkelijk.

Hier idd aan de pepernoten.. chocoletters en ben wel de staaf vergeten dit jaar... helaas.
  2. Anne:
    6 december 2017
    Ik mis het fietspomp kopen in Pichilemu! ;)

Je maakt het wel allemaal mee hè! Phoe!
    Fijn dat Chili zo tof is! Als je er maar niks van verwacht hè!

Daaaaag skitje!!!! Voorzichtig straks weer in Santiago!!! Groetjes aan de Posjes ;)

Dikke kussen
  3. Sjef en lia:
    6 december 2017
    Zo te lezen heb je het prima naar je zin en we zullen zeker 18 december kijken naar de tv, wij wensen je verder nog een fijne reis en prettige kerstdagen en vooral een gelukkig nieuwjaar. Gr. Sjef en Lia
  4. Laura:
    6 december 2017
    Haha Anne, wat een heerlijk verhaal! Ik heb nu meteen een date op de 18e gepland met m'n tv! En ga je nog een keer Machu Picchu proberen? ;) Ik ben heel benieuwd ;)
  5. Suus:
    6 december 2017
    Wauwww skitje!! Die landschappen, on-ge-loof-lijk mooi zeg! en idd die flamingo's, hoe leuk :)!!
    Heerlijk verhaal weer! Súper blij dat het bij het jatten van een flesje water is gebleven in Santiago! Pas goed op jezelf!
    Heeeel benieuwd ook weer naar Paaseiland!
    Hier idd korte dagen, de Sint net het land uit en de eerste sneeuw kondigt zich aan. Je hoort het: je mist weinig ;) Wij jóu wel!! Kus! Xx
  6. T.tine wijlaars:
    6 december 2017
    geweldig, maar ik heb toch een vraagje, mis je de hollandse pot helemaal niet, lekkere wortelstamp, boerenkool met kookworst, kan zo nog wel effe doorgaan.erwtensoep b.v.
  7. Renee:
    6 december 2017
    18e, check! Ik zit er klaar voor. En ik zeg het nogmaals: kort-slui-ting ;-).

Geniet ervan schat! En een dikke kus aan OZ van mij! <3
  8. Herma op ten Berg:
    6 december 2017
    super leuk Anne! mooi verhaal weer! Ik ga zeker kijken op 18 december!
  9. Familie van Wichen:
    Hoi Anne!
    Leuk stuk 👍🏽 en natuurlijk super gezellig dat je er was! Heel veel geluk en het gaat je goed. Liefs, familie van Wichen
  10. Pieter Verhappen:
    Geniet ervan!
  11. Corine Bosch:
    6 december 2017
    Gaaf Anne, behalve dat kotsen, dat is wat minder maar je maakt het wel allemaal mee. Wat een reis, echt super. En de 18e kijken we zeker.
  12. Freek:
    7 december 2017
    ach dat kotsen, je moet je er gewoon aan overgeven denk ik ;)

geweldig om weer te lezen en ik ga de 18e voor de eerste keer Helemaal het einde kijken!
  13. Kimmy:
    7 december 2017
    Wat een verhalen, wat een foto’s! Prachtig. Wij wensen jou alvast fijne feestdagen!!! Geniet er nog van. Groetjes, Kimmy
  14. Antoinette Lammers:
    7 december 2017
    Supermooi verhaal dat een ervaring! Geniet ervan!
  15. Inge:
    7 december 2017
    Wat heb je weer veel mooie dingen gedaan! En natuurlijk gaan we de 18e kijken! Groetjes Inge en Fenne
  16. Dennis:
    Oh love it!
    Ziet er weer top uit An! Lekker blijven genieten, maar dat zit wel goed 😉
  17. Inge:
    Hey Anne,
    Weer genoten van jouw fantastische reis..wat maak je toch geweldige dingen mee..wij kijken elke maandag naar "Helemaal het einde", dus de 18de ook. Wa t maak je toch toffe dingen mee zeg en tja af en toe aan de zuurstof hoort daar dan bij ;)..kun je weer afvinken van je lijst ;)

Geniet er nog van

Liefs Robert,Inge,Sophie en Bram
  18. Arieke:
    7 december 2017
    Hey lieve Ann, superleuk om mee te genieten door je prachtige foto's en je reisblog!! Als je niet zo ver weg zat, kwam ik effe op visite! 😘
  19. Arna lammers:
    7 december 2017
    Mooi verhaal weer Anne,en oe hand op oe tes hauwen.En dat kotsen dat ben je vlug vergeten,voor al dat mooi's.We kijken de 18de.
    Fijne feestdagen,en een gezond en gelukkig 2018
  20. Laura:
    8 december 2017
    Wat een geweldig verhaal weer. En die foto's! Ik denk dat Sven en ik onze bucketlist moeten gaan bijwerken. xxx
  21. Annemieke:
    Ha Anne,

Weer geweldig genoten van je verhaal en je foto's zijn top!
    We kijken de 18e!

gr. Annemieke
  22. Ine:
    8 december 2017
    Wat is het weer een geweldig en spannend verhaal...met die prachtige foto's.Wij genieten vanaf hier met je mee.Wij gaan zeker de 18 de kijken,zal wel apart zijn om je dan te zien!!!Ga door met je avontuur enwij kijken weer uit naar het vervolg.
    Hele fijne feestdagen en een fijne jaarwisseling....2018
    Lieve groetjes Theo&Ine xxx
  23. Linda Grutterink:
    8 december 2017
    Beetje jammer, dat je nu hoogte ziekte had, zo blij dat we er toen goed van af kwamen.
    Maar je hebt lef dame, om dit weer te ondernemen! GAAFFFFF!!!!!!
    XXX
  24. Juul en Fabine:
    8 december 2017
    Holy shit, wat een smeuige en enthousiaste reisverhalen! Wat is het hier dan toch grijs en grauw. Hoewel, sinds vanavond zitten we onder een dun wit dekentje .... ben benieuwd of het er morgenochtend nog ligt. Landschappen, dieren en mensen ontdekken gaat jou prima af ..... volg je intuitie en jij komt er wel. Geniet!!!
    Ps. Wat een prachtige foto's!!!
  25. Jolanda:
    9 december 2017
    Dag Anne, geweldig mooi om je belevenissen te volgen, ik lees dat je geniet, zelfs van het kotsen. Ik ga de 18e zeker kijken. Alles meemaken van de wereld dat is gaaf. Jolanda en Martien
  26. Thea Mommersteeg:
    12 december 2017
    Het ziet er weer fantastisch uit. Stof hoor wat je allemaal meemaakt! Die foto's, sommige zijn bijna onwerkelijk! Wat een pracht heeft de natuur toch te bieden.
  27. Jenny de kinderen:
    12 december 2017
    Hoi lieve Anne
    Wat een geweldig verhaal weer en wat een super gave foto`s.
    In een woord wauw.
    Wel gaaf dat je bij de fam van Wichen bent geweest en je zit gewoon in de laatste uitzending.
    Ik weet nog goed dat je zei ik kom niet op tv ik doe er niet aan mij en kijk daar wie daar gisteren in de promo zit van volgende week jawel Anne.
    Je staat er goed op dus die haren zie je niks van.
    Wij kijken elke week dus ook volgende week en dan is het helaas de laatste.
    Gelukkig voor jou ga jij nog wel even door hele fijne kerstdagen op paaseiland.
    Dikke knuffel van ons allemaal
  28. Gonny Croes:
    13 december 2017
    Hoi Anne, Het is steeds genieten van je verhalen! Ken het TV programma alleen van horen zeggen, maar ga nu naar je kijken.
    Feliz Navidad y Prospero Año Nuevo.
  29. Lianne:
    17 december 2017
    Hey tante Anne,
    Papa heeft zojuist op de tv geregeld dat het morgenavond wordt opgenomen. Kunnen we je heel vaak zien!
    Groetjes Lize, Nine en Suze.
  30. Meneer Bart:
    19 december 2017
    We - Colette en ik - zaten gisteren voor de buis. "Helemaal het einde" met....jawel ...onze Anne. Heel onwerkelijk om jou zo te zien op TV vanuit het verre Chili. Je was het echt voor 100%, zoals wij jou kennen. Nieuwe carrière bij RTL wellicht....geintje, want we zien jou heel graag weer terug (vele ervaringen en verhalen rijker). Super dapper, stoer en moedig. Blijf goed op jezelf passen, lieverdje.
  31. Tante Marijke en oom Ton:
    24 december 2017
    Tjeetje Anne wat leuk om je op TV te zien!! We hebben de herhaling van het programma ook gezien en we kunnen je melden dat bij ons de kijkcijfers zijn ontploft. We genieten ook van je reisverhalen. Heel geestig. Vanuit Mierlo wensen we je een zalige Kerstmis en een gelukkig nieuwjaar. Houdoe!!!
  32. Marianne van der Zwan:
    26 december 2017
    Dag Anne, sinds vandaag, tweede kerstdag , volgen we jouw reisblog. Prachtig om te lezen......we gaan ook de tv uitzending bekijken.
    Nog heel veel reisplezier !
    Groet vanuit Mierlo van Job en Marianne van der Zwan- van der Vleuten.